Πανοπλίες της Ύστερης Ελλαδικής Περιόδου / Μυκηναϊκές

Θώρακας του Αγαμέμνονα

15-14ου π.Χ αιώνα

Πολυτελής πανοπλία Μυκηναίου Άνακτα του 15-14ου π.Χ αιώνα. Η πανοπλία είναι σύνθετης κατασκευής και προσφέρει την μέγιστη δυνατή κάλυψη από την κεφαλή μέχρι τα κάτω άκρα. Το έργο αποτελεί μια συρραφή σχετικών αρχαιολογικών ευρημάτων (μεταλλικά μέρη Μυκηναϊκών Πανοπλιών , εικονική τέχνη κλπ.) καθώς και σε συγκεκριμένα ιδεογράμματα της Γραμμικής Β’ που αναπαριστούν πανοπλίες.
Αποτελείται από τον θώρακα του κορμού.

Εκατοντάδες μπρούτζινες φολίδες με έκτυπη νεύρωση έχουν στερεωθεί σε λινό υπόβαθρο σχηματίζοντας δύο ημιθωράκια , το εμπρόσθιο θωρακικό και το ραχιαίο τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με την βοήθεια οχτώ σημείων πρόσδεσης διαμέσου τριών ζευγών από κρίκους. Μπρούτζινοι ρόδακες τοποθετημένοι συμμετρικά χρησιμεύουν ως διακοσμητικά στοιχεία. Η περιοχή των ώμων και των βραχιόνων προστατεύεται από ένα ζευγάρι σύνθετων μπρούτζινων επωμίδων οι οποίες αποτελούνται από τρία και τέσσερα επιμέρους ελάσματα και αγκαλιάζουν ασφυκτικά τον άνω κορμό. Οι τελευταίες αποτελούν μια σύνθεση που ενσωματώνει στοιχεία από τις επωμίδες της πανοπλίας των “Δενδρών”, ήμισυ περίτεχνης επωμίδας που βρίσκεται επίσης στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ναυπλίου, σύνθετης επωμίδας αποτυπωμένης σε ιδεόγραμμα πήλινης ταμπλέτας της Τύρινθας. Τα μπρούτζινα επιθέματα /ροζέτες εξυπηρετούν διακοσμητικούς σκοπούς και είναι βασισμένα σε αντίστοιχα μοτίβα της περιόδου. Εσωτερικά οι επωμίδες φέρουν μαλακή μάλλινη επένδυση, όλες οι ακρογραμμές των μεταλλικών ελασμάτων έχουν καλυφθεί με πορφυρό δέρμα απευθείας ραμμένο με λινή κλωστή στο μέταλλο. Τα δύο μεταλλικά παραπετάσματα κάθετα στερεωμένα στο σώμα του μεγάλου καμπυλωτού ελάσματος κάθε επωμίδας αυξάνουν την προστασία από τις πλαϊνές προσβολές.

Β) Την φολιδωτή προστασία των κάτω άκρων. Τέσσερα μακρόστενα ορθογώνια παραπετάσματα (δύο στο εμπρόσθιο και δύο στο οπίσθιο μέρος) περιζώνουν το σώμα του πολεμιστή επιτρεποντάς του μεγάλη ελευθερία κινήσεων των κάτω άκρων. Το εξωτερικό των παραπετασμάτων αυτών είναι καλυμμένο με ευμεγέθης έκτυπες μακρόστενες μπρούτζινες και χάλκινες φολίδες. Μάλλινα κρόσια στο ύψος της μέσης και ροζέτες διακοσμούν την όλη σύνθεση. Εσωτερικά φέρουν υφασμάτινη επένδυση. Τα τέσσερα αυτά παραπετάσματα είναι αποσπόμενα, συγκρατούνται σταθερά στην περίμετρο του κυρίους κορμού με μπρούτζινους συνδετήρες. Κατά περίπτωση μπορεί να αφαιρεθούν. Όλες οι ακρογραμμές τους έχουν καλυφθεί με δερμάτινες λωρίδες απευθείας ραμμένες στο υπόστρωμα με το χέρι.

Γ) Το κράνος είναι μπρούτζινο, σύνθετης κατασκευής .Αποτελείται από δύο βασικά ημιθόλια ενωμένα με πριτσίνια, η κατασκευή του έχει στηριχθεί σε αρχαιολογικά σπαράγματα και σε περιγραφές από κείμενα της Ιλιάδος . Φέρει δύο περίτεχνα λοφία (το ένα στην κορυφή του κράνους και το άλλο στο οπίσθιο μέρος) με μαλλινους χρωματιστούς θυσάνους και μακριά πλούσια ουρά. Δύο ευμεγέθης παραγναθίδες με έκτυπη διακόσμηση και εσωτερική επένδυση καλύπτουν αποτελεσματικά το κάτω ήμισυ του προσώπου. Στην μετωπική πλευρά φέρει ως διακόσμηση ένα ζευγάρι φυσικών κεράτων με χάλκινες βάσεις…ενώ στο χείλος των πλαϊνών τοιχωμάτων έχει τοποθετηθεί με πριτσίνια μία χάλκινη ζώνη με έκτυπους λοφίσκους.

Θα πρέπει να φανταστούμε τους Μυκηναίους Άνακτες με πολυτελείς ολόλαμπρες πανοπλίες πάνω σε πολεμικά άρματα να διαβαίνουν το μέτωπο των συγκρούσεων προς οριοθέτηση των συνόρων των Πόλεων Κρατών της εποχής … το θέαμα ενός ολόλαμπρου Γίγαντα επάνω σε άρμα θα προκαλούσε δέος..ένα δέος που δεν ξεχάστηκε στους σκοτεινούς αιώνες που θα ακολουθήσουν και καθόρισε εν πολλοίς το νέο πολιτισμικό παράδειγμα των Ιστορικών χρόνων της Ελληνικής Αρχαιότητας (8-4ος π.Χ αιώνας).

Άρθρα - Νέα

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.