Ancient Greek Armors

“Paris“ leather thorax

5th century BC

The recreation it has been based on two red figure paint depictions.

The torso and “pteryges” rely on the work of “Eretrian Painter” (425-400 BC), a skillful Greek Attic red-figure vase painter.The particular red figure vase (Red-faced “Kantharus”) depicting an hoplite of his era wearing a composite thorax is being displayed at Museo Pomarici Santomaci (Gravina in Puglia).Paris, the mythological hero of Trojan war,depicted as Classical period hoplite girds his armor under the supervision of Apollo.

The painting shows very clearly a) the vertical rectangular plates placed in a parallel arrangement which cover the human torso. Also visible are the heads of the rivets that attach them to the organic substrate (leather or linen) b) The double row of wings for upper thighs protection.

The “epomides” (shoulder guards) have been based on depicted figures of an Athenian Kylix (red figure pottery, 5th century BC) which currently is being displayed in Vienna [Museum Kunsthistorisches Museum , Vienna 9(Inv. No. 3694)Attributed :Douris painter ]. The painting captures the preparation of the Hoplites shortly before the start of the battle.
Someone can notice the upper chest area and “epomides” of the Linothorax’s hoplite (the second from the right side) bears some kind of round patches which probably concern metal reinforcements. These reinforcements are being interpreted as bronze flora circular decorative elements.
The fastening mechanism includes six pairs of rings, two pairs on the breast area connected the epomides with the torso and the rest four pairs lying underneath the right armpit.The major difference in comparison with the well-known “Linothorax” typology is the replacement of the usual textile material with a leather one.

Articles - News

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.