Αρχαίες Ελληνικές Πανοπλίες

Δίλοφο σύνθετο Κορινθιακό κράνος

5ος π.Χ αιώνας

Το κράνος ακολουθεί την τυπική φόρμα των Κορινθιακών κρανών της Ύστερης Κλασσικής περιόδου και είναι σύνθετης κατασκευής. Η οροφή καλύπτεται από πεντακόσιες είκοσι (520) εναλλασσόμενες μπρούτζινες και χάλκινες φολίδες με έκτυπη νεύρωση στο μέσο τους σχηματίζοντας ένα συμμετρικό κέλυφος τόσο σε χρωματικό όσο και σε αρχιτεκτονικό επίπεδο. Κάθε πλευρά του κράνους φέρει οχτώ ομόκεντρες σειρές από αλληλοκαλυπτόμενες μικρού μεγέθους λεπτές φολίδες. Το κέντρο των “τοξοειδών” σειρών και στις δύο πλευρές καλύπτεται από έκτυπη ασημένια διακόσμηση (ανθέμιο) ατρακτοειδούς σχήματος ,δημοφιλές μοτίβο της συγκεκριμένης περιόδου.

Η μάσκα του κράνους έχει κατασκευαστεί από μπρούτζινο φύλο με εν θερμώ σφυρηλάτηση και ακολουθεί όλα τα ιδιαίτερα ανατομικά χαρακτηριστικά των Κορινθιακών κρανών, αμυγδαλόσχημες οπές στο ύψος των ματιών, το χαρακτηριστικό επιρρίνιο με την ρομβοειδές απόληξη , το ανασήκωμα προς τα έξω του οπίσθιου χείλους και τα ανοίγματα στην περιοχή των αυτιών. Στο ύψος του μετώπου έχει στερεωθεί μία μάλλινη “φράτζα” με δερμάτινη βάση η οποία καλύπτει την στενή προμετωπική λωρίδα μεταξύ των ανοιγμάτων των αυτιών. Τα μάλλινα μαύρα νήματα συγκρατούνται στην θέση τους με την βοήθεια λινής κλωστής. Η διάταξη αυτή έχει διακοσμητικό ρόλο.

Στο κέντρο των παραγναθίδων έχουν μόνιμα στερεωθεί με χάλκινα πριτσίνια έκτυπα βρυχώμενα λιοντάρια καμωμένα σε φύλλα ασημιού προσδίδοντας ένα ισχυρό συμβολικό χαρακτήρα στο εν λόγω κράνος (οι μορφές είναι βασισμένες σε ιστορικά καλλιτεχνικά μοτίβα. δες φωτόγραφίες).
Στην οροφή βρίσκονται στερεωμένα δύο ξύλινα λοφία σε μορφή φιδιού, η κεφαλή των οποίων παραπέμπει στους διακοσμητικούς μπρούτζινους όφις του τρίποδα των Δελφών (σήμερα σπαράγματα αυτών βρίσκονται στο Μουσείου Κωνσταντινούπολης).Το σώμα των λοφίων παραπέμπει σε φολιδωτό κορμό φιδιών για μεγαλύτερη παραστατικότητα. Το φυσικό χρώμα του ξύλου είναι υπόλευκο, το τελικό οπτικό αποτέλεσμα προκύπτει ύστερα από χρωματική επικάλυψη με φυσικά χρώματα. Η έξω ράχη των λοφίων είναι καμπύλη και χρωματισμένη (συνδυασμός τεσσάρων χρωμάτων σε τρεις σειρές) και αποτελεί την βάση πάνω στην οποία στερεώνονται οι δεκάδες θύσανοι από φυσική τρίχα αλόγου σε χρωματικό συνδυασμό μαύρου – λευκού. Οι θύσανοι δένονται σε δύο επίπεδο με λινό νήμα έτσι ώστε να συγκρατούνται όρθιοι, και τα δύο δίδυμα λοφία τελειώνουν με δύο μεγάλου μήκους λευκές ουρές. Τα ξύλινα λοφία στερεώνονται στο κέλυφος με μπρούτζινες βάσεις, είναι αποσπώμενα για ευκολότερη μετακίνηση και πρακτικότητα.

Εσωτερικά το κράνος φέρει μάλλινη επένδυση και φόδρα από λινό.

Η όλη δημιουργία βασίστηκε σε παράσταση Αττικού ερυθρόμορφου αγγείου του 5ου π.Χ αιώνα η οποία περιλαμβάνεται στις φωτογραφίες.

Άρθρα - Νέα

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.