Κατσίκης Δημήτρης

o δημιουργός

Ο Δημήτρης Κατσίκης γεννήθηκε στην Αθήνα. Eίναι απόφοιτος του τμήματος «Γεωργικής Βιοτεχνολογίας» του Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος «Urban Environmental Management» του Πανεπιστημίου Wageningen University της Ολλανδίας.

Από πολύ νωρίς το έμφυτο πάθος του για την Ελληνική τέχνη και την Ιστορία της Ελληνορωμαϊκής Ύστερης Αρχαιότητας τον οδηγεί σε βαθιά προσωπική μελέτη των επάλληλων φάσεων των παραπάνω Ιστορικών περιόδων όσον αφορά τα θρησκευτικά, στρατιωτικά, κοινωνικά και πολιτικά θέματα.

Η ενασχόλησή του με την Ελληνική στρατιωτική τεχνολογία στην διαχρονία της τον ωθεί στο πειραματικό στάδιο της υλικής ανακατασκευής της. Διαμέσου πολλών και επίμονων προσπαθειών κατορθώνει σε σύντομο σχετικά διάστημα να αναβιώσει για πρώτη φορά στην Ιστορία της Σύγχρονης Ελλάδος την τέχνη της Αρματοποιϊας. Η Τέχνη αυτή αποτελεί ένα εξειδικευμένο τομέα της παραδοσιακής μεταλλουργίας και εμφανίζεται στην Ηπειρωτική Ελλάδα ως διακριτή και αυτόνομη σχολή από τις αρχές του 15ου π.Χ δηλ. την Ύστερη Ελλαδική Περίοδο γνωστή και ως Μυκηναϊκή Περίοδο. Για τα επόμενα 3.000 έτη θα καταστεί από τα βασικά κέντρα πολιτιστικής παραγωγής ενώ το τυπικό της τέλος θα έρθει με την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως τον 15ο αιώνα μ.Χ.

 

 

 

Δημιουργώντας από μηδενική βάση τα απαιτούμενα εργαλεία (αμόνια, ειδικές φόρμες σφυριά) και πειραματιζόμενος παθιασμένα με πυρακτωμένα ελάσματα κατορθώνει να “ξεκλειδώσει” τα ξεχασμένα μυστικά της «εν θερμώ» σφυρηλάτησης. Με τον τρόπο αυτό προκύπτουν αριστουργηματικές συνθέσεις πολύ υψηλού επιπέδου δυσκολίας&πολυπλοκότητας ικανές να σταθούν δίπλα στα έργα των σπουδαίων μεταλλοτεχνών του Ελληνικού παρελθόντος. Σήμερα είναι σε θέση να δημιουργεί σχεδόν οποιαδήποτε τυπολογία θώρακος από την Μυκηναϊκή, Αρχαϊκή, Κλασσική μέχρι την Ύστερη Βυζαντινή περίοδο και όχι μόνο.

Το τελικό αποτέλεσμα είναι η δημιουργία λειτουργικών Πανοπλιών υψηλού Μουσειακού επιπέδου σε φυσικό μεγέθος είτε πρόκειται για θώρακες (“to-ra-ka” ) των Μυκηναίων Πολεμάρχων (“la-wa-ge-tas”) είτε για τους «αγαθούς και Τεθωρακισμένους» Οπλίτες της Ελληνικής Αρχαιότητας είτε για «Χρυσοκλιβανισμένους» Στρατιωτικούς Αγίους της μαχόμενης Ρωμιοσύνης. Κάθε σύνολο Πανοπλίας αποτελεί μία εν δυνάμει «Χρονομηχανή» ικανή να ανοίξει τις πύλες του παρελθόντος και να προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο ένα ταξίδι στις χιλιετίες, από τα Ανάκτορα των Ατρειδών στα Παλάτια της Βασιλεύουσας τριάντα αιώνες μετά. Οι πανοπλίες άμεσα συνδεδεμένες με την Πολιτική και Στρατιωτική Αριστοκρατία έχουν αποτυπωθεί στην Ελληνική τέχνη όσο τίποτα άλλο καθώς αντιπροσωπεύουν το κάθε φορά εξιδανικευμένο αποκρυσταλλωμένο Ανθρωπολογικό τύπο του Ιστορικού Παραδείγματος. Σήμερα η τέχνη της Ελληνικής Αρματοποιϊας έχει εξελιχθεί σε αυτόνομη Σχολή με πρακτική και θεωρητική υποστήριξη ικανή να παράγει εξαίσια δείγματα μοναδικής Ελληνικής Σφυρήλατης Αυθεντικότητας.

Πολύ σύντομα, η καινοτομία και η σοβαρότητα της προσεγγίσεως του ξεπερνά τα στενά Ελλαδικά σύνορα και κατακτά την διεθνή Ακαδημαϊκή κοινότητα. Η εμβάθυνση του στην θρησκευτική εικονογραφία των Στρατιωτικών Αγίων της Ανατολικής Ορθόδοξης Παράδοσης κατέληξε στην παρουσίαση τριών ανακατασκευασμένων Βυζαντινών πανοπλιών του 11ου αιώνα στο μουσείο του ερευνητικού κέντρου Dumbarton Oaks Museum and research library (Τrustees of Harvard) στα πλαίσια του διεθνούς συμποσίου «Μilitary Men in Byzantium, Emperors, Saints, and Soldiers at Arms» που έλαβε χώρα στην Ουάσινγκτον (ΗΠΑ, Μάιος 2010), εγκαινιάζοντας την πρώτη έκθεση του είδους στην σύγχρονη εποχή.

 

 

Το 2011 δημιουργεί τον ιστότοπο www.hellenicarmors.gr στον οποίο παρουσιάζει τις μελέτες του καθώς και τις ανά περιόδους δημιουργίες του κατακτώντας επάξια την εκτίμηση του απαιτητικού Διεθνούς κοινού . Σήμερα ο ιστότοπος έχει καταστεί ένας βασικός πυλώνας πρωτογενούς παραγωγής Ελληνικού Υλικού Πολιτισμού που αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο την Ελλάδα στην Οικουμένη ενώ το λογότυπο Hellenic Armors έχει αναδειχθεί σε διεθνές brand.

Δηλώνει «Βάναυσος» Kαλλιτέχνης , απόφοιτος της «Σχολής Κακών Τεχνών», ενώ συνηθίζει να διατυπώνει πως η Αρματοποιϊα αποτελεί την ενδοξότερη και την Ηρωικότερη τέχνη της Ελληνικής διαχρονίας. Ο μοναδικός εν ζωή Αρματοποιός του εναπομείναντος Ελληνικού Κόσμου.

 

Η τέχνη της Αρματοποιϊας δια Πυρός Δημητρίου Κατσίκη.

Πολεμική τέχνη βάναυση, η τέχνη της υγιούς σκληρότητας, των εγκαυστικών μεταλλίων , της περήφανης αρρενωπότητας. Γυμνά χέρια με Προμηθεϊκή Ορμή πλάθουν πυρωμένα μπρούτζινα σώματα, τέχνη για Τιτανικά σώματα και πυρίκαυστες ψυχές. Τέχνη που αντιμάχεται το θάνατο, τέχνη που αγωνιά να κρατήσει στην ζωή τους κρατερούς και τους άξιους. Όταν η Ισχύς και η Δύναμη εξημερώνεται με το άγγιγμα των Μουσών.

Τα τελευταία τέσσερα έτη συνεργάζεται στενά με τον φωτογράφο-φωτορεπόρτερ Δημήτριο Καρβουντζή για τη βέλτιστη φωτογραφική αποτύπωση του απαιτητικού έργου.

 

Δημητρης Κατσικης - η τεχνη της αρματοποιϊας

Νotable references

Dimitrios Katsikis is a very talented artist, his bronze land leather awesome reconstructions of ancient Greek land Roman-Byzantine military equipment are made with great skill. His pieces are based as much as possible on archaeological elements and reproduced with high accuracy and professionalism. The reproducted weaponry maintain their functionality and can be used as re-enactment as well as historical/archaeological display purpose.

Andrea Salimbeti Osprey military historical books author

Dimitrios Katsikis is a talented artist and researcher who produces hand-crafted armor that is historically accurate. His armors are not only beautiful pieces of art, but constitute significant contributions to scholarship on ancient warfare. The insights that Dimitrios has gained though his practical hand-on, experience reconstructing ancient armor has been of great aid to my own research as well as that of other academics, and I look forward to his future projects.

Gregory S. AldreteFrankenthal Professor of History and Humanistic Studies, University of Wisconsin-Green Bay

The talent of Dimitrios Katsikis does not need to be described. It is enough to look at his reconstruction to understand how he is able to bring back to life the art of the ancient armoury craftmanship of the Greco-Roman world. His works are not replicas, but authentic armours which show the brightness and the power of the ancient and medieval warriors, their care about efficiency and effectivity but, in the same time, their love for the estetic and the beauty, also in the military accoutrement. The works of Dimitrios deserve a world-wide exposition. I am trying to organize it in occasion of the next archaeological exhibition, to show these artworks to the lovers of the true history and archaeology.

Dr. Raffaele D’Amato Università di Ferrara. Laboratorio sulle antiche Province Danubiane

Byzantine armour and weapons did not survive in sufficient number and this is a subject of scholarly debate. In his reconstructions, Dimitris Katsikis accurately follows academic theories and visualises the lost heritage of the Middle Ages.

Piotr Ł. Grotowski Ph.D. (2003) in Art History, Jagiellonian University, Poland; lecturer of Byzantine Art (since 2005) at the Pontifical University, Cracow. His publications mostly concern Byzantine and Orthodox art, and include a Polish translation of Procopius’ Buildings (Proszynski, 2006).

Άρθρα - Νέα

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

H αντίληψη της έννοιας του Ιστορικού χρόνου στον Παγανιστικό και Χριστιανικό κόσμο

Η έννοια του χρόνου στην Εβραϊκή σκέψη, αν και απροσδιόριστο μέγεθος (Έζρας 10,13: «ο χρόνος είναι βροχή»), χαρακτηρίζεται από μία ιδιαίτερη δυναμική η οποία κατά κοινή ομολογία εξέλειπε από τον Εθνικό κόσμο.

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Aπό τον Αγαμέμνονα στον Θησέα. Μία ερμηνευτική απόπειρα δια μέσου των «Σφυρήλατων»

Πολύ συχνά προκύπτει το ερώτημα για το κατά πόσο η επιλογή ενός ολομεταλλικού θώρακα (αρθρωτού ή μη) κρίνεται καταλληλότερη σε σύγκριση με έναν οργανικό θώρακα (σύνθετου ή μη) και δευτερευόντως, ποιος από τους δύο αυτούς τρόπους θωράκισης ήταν πιο προσφιλής στους Έλληνες της Ηπειρωτικής Ελλάδος από τον 15o μέχρι τον 5ο π.Χ αιώνα.

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Πληθυσμιακή εκτίμηση της Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Οι κοινωνικές, οικονομικές και πνευματικές δομές και απαγορεύσεις της Αρχαιότητας και των μέσων χρόνων δεν άφηναν περιθώρια για την αυτόνομη ανάπτυξη της στατιστικής επιστήμης και την εφαρμογή της στον δημογραφικό τομέα.